جاذبه های عکاسی کودک

 

جاذبه های عکاسی کودک

 

در این مقاله آتلیه کودک سروش به جاذبه های عکاسی کودک اشاره ای خواهیم داشت، در این مطلب با نکات جالبی که تا به حال به آن دقت نداشتین روبرو خواهید شد.

حاضرم شرط ببندم که یک عالمه عکس از کودکانتان روی کارت حافظه، سی دی و تلفن همراهتان دارید. اما اگر بخواهید چند تا از آنها را برای چاپ انتخاب کنید ممکن است فقط دو یا سه عدد از آنها توجه شما را به خودشان جلب کنند. در اینجا روش هایی را به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید توجه کودک را جلب، و حالت های طبیعی و ناگهانی او را ثبت کنید.

جاذبه های عکاسی از کودکان

جاذبه های عکس و عکاسی از کودک

– دوران زیبای زندگی

کودکان جوان که پر تحرک تر از نوزادان بوده ولی هنوز به اندازه ی نوجوانان و بزرگترها، نگران تصویر ثبت شده از خودشان نیستند، سوژه های بسیار دلنشینی برای عکس برداری هستند. آنها بسیار اهل بازی هستند و  به آسانی می توان آنها را در سکانس عکس برداری شرکت داد به شرط اینکه راهش را بلد باشیم. کودکان طبیعتاً خندان بوده و دوست دارند شوخی کنند و مسخره بازی در بیاورند، ولی در عین حال میزان صبر و تحملشان محدود بوده و تمایل چندانی به شنیدن نصیحت و دستور ندارند! برای موفقیت در گرفتن پرتره های خوب از کودکان، باید در عین اینکه کادر و شرایط عکس برداری را پیش بینی می کنید، بتوانید سریعاً عکس العمل نشان دهید؛ اگر سکانس عکس برداری شما به درازا بکشد، می توانید مطمئین باشید که آنها شروع به غر زدن و اخم کردن می کنند و خیلی سریع فرار کرده و از دوربین عکاسی دور خواهند شد.

– با آنها بازی کنید 

برای ژست گرفتن، لبخند زدن اجباری و چند بار عوض کردن لباس اصلاً روی کودکان حساب نکنید. برای موفقیت در گرفتن عکس، سعی کنید کارها را به صورت « بازی » انجام دهید. با این کار آنها را سرگرم کرده، و توجه شان به چیز دیگری غیر از دوربین عکاسی جلب خواهد شد؛ و شما با خیال راحت می توانید از حالت های طبیعی و بامزه ی آنها عکس بگیرید.

وسایلی را برای سرگرم کردن آنها تدارک ببینید، و به کمک آنها، صحنه های جذاب و بامزه ای را به وجود بیاورید. چیزی مانع شما نمی شود که صدایشان کنید تا برگردند و به دوربین شما نگاه کنند. اما در این صورت آماده گرفتن عکس باشید چون مطمئین باشید که به محض اینکه شما را پشت دوربین عکاسی ببینند، رفتارشان تغییر کرده، از کادر خارج شده و به طرف شما خواهند آمد تا ببینند مشغول چه کاری هستید. با او حرف بزنید، او دوست دارد بازی کند، پس به او نشان بدهید که شما هم دوست دارید با او بازی کنید. اینقدر برای گرفتن عکس بی عیب و نقص اصرار نکنید، و به اندازه او از سکانس عکس برداری لذت ببرید. می توانید از وجود یک دستیار برای جلب توجه و خنداندن کودک استفاده کنید.

جاذبه های عکاسی از کودکان

جاذبه های عکس و عکاسی از کودک

مسافرت بهترین موقعیت برای تهیه چند پرتره ی زیبا از کودکان است. آنها هنوز به اندازه ی بزرگترها آلوده دنیای اینترنت و یا تماشای ویترین مغازه ها نشده اند و مستقیماً به شما و دوربین عکاسی تان که کنجکاوی آنها را تحریک می کند نگاه خواهند کرد. عکسهایی را که گرفته اید به آنها نشان بدهید. با این کار، شما وارد یک رابطه تبادل نظر با او خواهید شد که معمولاً کودک این کار را خیلی دوست دارد، و بدینوسیله به آسانی می توانید آنها را وارد بازی عکساسی پویا کنید.

جاذبه های عکاسی کودک

– کاری کنید شما را فراموش کنند

کودکی که در حال عکس برداری از او هستید، اگر فقط یک بار متوجه شما بشود، دیگر نباید از او انتظار داشته باشید که وانمود کند هیچ اتفاقی نیفتاده، و به فعالیتهایش ادامه بدهد تا شما بتوانید با خیال راحت عکس برداری کنید. او دیگر دست از نگاه کردن به دوربین برنداشته و شما را سوال پیچ خواهد کرد. برای غافلگیر کردن کودک، کمی از او دور شده و یک فاصله کانونی طولانی را انتخاب کنید. شما می توانید کمی دورتر ایستاده و عواملی را که حکم دکور صحنه را دارند در ردیف اول قرار دهید تا بدینوسیله ترکیب تصویر شما غنی تر شود. با انتخاب یک عمق میدان کم و ضعیف، توجه بیننده را به سوژه اصلی یعنی کودک جلب خواهید کرد؛ با این کار، او ارزش بیشتری پیدا کرده و شما می توانید تاثیر یک پشت صحنه کمی ریخت و پاش را که هیچ کنترلی هم روی عوامل آن ندارید محدود کنید. اما مراقب عمق میدان های خیلی ضعیف هم باشید که تنظیمات فوق العاده کمی حاشیه امن برای خودتان نگهدارید. f/3.5 یا f/4 دقیقی را می طلبند، با گشایش هایی مانند.

پایین تر بیایید و هم ارتفاع سوژه تان قرار بگیرید. انتخاب یک زاویه دید از بالا به پایین ( حالت شیرجه ) ممکن است انتخاب زیبایی باشد، اما در واقع، سوژه ی شما را اصطلاحاً « له » می کند، و شما برای شکار نگاه او بیشتر از موقعی که روبروی او ایستاده اید به مشکل برخواهید خورد. کودکان به سختی تسلیم ژست گرفتن می شوند بنابراین موقعیت خودتان را با توجه به نور موجود در نظر بگیرید و وقتی از میزان روشنایی راضی بودید سعی کنید توجه کودک را جلب کنید. از نقاط تاریک و متضاد خودداری روشن  ( high key ) کنید. نقاطی که غرق در روشنایی هستند و محیط هایی که بوسیله ی نور مصنوعی برای از بین بردن سایه ها شده اند برای کودکان جوان مناسب تر هستند.

جاذبه های عکاسی از کودکان

جاذبه های عکس و عکاسی از کودک

– سریع عکس العمل نشان بدهید

از سرعت های پایین تر از 125/1 ثانیه ، 250/1 ثانیه، و جهت احتیاط حتی 500/1 ثانیه مخصوصاً اگر سوژه ی شما در حال حرکت، پریدن یا دویدن باشد استفاده نکنید. برای اطمینان خاطر با یک عمق میدان ضعیف، از حالت « اولویت گشایش » استفاده کرده و دوربین خود را روی حالت « حساسیت خودکار »  تنظیم کنید طوری که سرعت شاتر هیچوقت از 125/1 ثانیه پایین تر نرود. با این کار شما می توانید روی کادر و سوژه ی خودتان متمرکز شده و به تنظیمات خودکار دوربین خود برای گرفتن یک عکس واضح اعتماد کنید. عکس برداری از کودکان گاهی اوقات تبدیل به ورزش می شود! برای تضمین یک تمرکز خوب روی سوژه، در استفاده تردید نکنید و سوژه خودتان را دنبال کنید. معمولاً از این حالت برای گرفتن عکس پرتره استفاده نمی کنند autofocus از حالت اما با وجود کودکانی که دائم در حال حرکت هستند باید همیشه مراقب تنظیمات دوربین تان باشید!

– برای خودتان یک حاشیه ی امن در نظر بگیرید

یک فریم بیش از حد فشرده را انتخاب نکنید. کودکان دائم در جنب و جوش هستند و می توانید مطمئین باشید که هیچوقت در مکان و حالتی که شما دوست دارید نخواهند بود. بعضی از دوربین های عکاسی یک حاشیه ی فزیم امن در اختیار عکاس می گذارند که نباید در استفاده از آن تردید کرد. استفاده از یک محوطه کمی باز و وسیع تر این امکان را به شما می دهد تا از عواملی که در محل وجود دارند برای زیباتر کردن عکس و زندگی بخشیدن به آن استفاده کنید. از همان لحظه ای که شروع به عکس برداری می کنید به این موضوع فکر کنید که با آنها چه خواهید کرد. اگر پرتره های ساده و فشرده، آماتورهای طرفدار کلاسیک را راضی می کند باید بدانید که ترکیب چند عکس خیلی مد است. به در کنار هم گذاشتن یک عکس عمودی در کنار یک عکس افقی، عکسی با زمینه وسیع در کنار عکس فشرده ای از یکی از جزئیات همان عکس فکر کنید. این ترکیب بندی های ساده، خود را از عکسهایی که با عجله و بی دقت گرفته شده اند متمایز کرده و بلافاصله به آنها یک کاراکتر حرفه ای می دهند.

جاذبه های عکاسی کودک

جاذبه های عکاسی از کودکان

جاذبه های عکس و عکاسی از کودک

زیبایی و معصومیت چهره ی کودکان نمی تواند روتوش های اساسی و مهم را تحمل کند. البته در حذف مثلاً یک جوش یا جای زخم زشت تردید نکنید ولی مراقب باشید که حالت طبیعی که در چهره ی کودک وجود دارد باید در تک تک جزئیات آن مثل پوست، رنگ دندان ها و چشم های او نیز دیده شود. بنابراین استفاده از تکنیک های روتوش زیبایی که احتمالاً طی دوره های آموزشی عکاسی فرا گرفته اید را در این مورد فراموش کنید. بعد از همه این حرفها بهترین توصیه ای که می توانم به شما بکنم « تمرین » و « تکرار » است. کودکان معمولاً دوست دارند که از آنها عکس بگیرید به شرط اینکه زیاد طول نکشد؛ آنها از بازی کردن با شما خوشحال خواهند شد، مخصوصاً اگر بعد از آن بتوانند تصاویر خودشان را ببینند.

آتلیه کودک ، آتلیه نوزاد و آتلیه بارداری سروش

این مطلب توسط تیم تحریه آتلیه کودک سروش تهیه و تنظیم شده است، لطفا در صورت انتشار آن حتما از لینک آتلیه کودک سروش استفاده نمایید.

Photographier les enfants  عنوان اصلی

www.lesnumeriques.com  منبع

مترجم : شهرام ابراهیم زاده مقدم

تهیه و گردآوری : http://sorooshphoto.com

درج دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *